လြတ္လပ္ျခင္းဆိုသည္မွာ မူလသေဘာတရားအားျဖင့္
အဓိပၸါယ္ႏွစ္မ်ိဳးထြက္ႏိုင္ေလ၏။ ပထမတစ္မ်ိဳးကား ပရမတၱသေဘာ သံသရာမွလြတ္ေျမာက္ျခင္း၊
ကိေလသာတရားတို႔၏ အေႏွာင္အဖြဲ႔ခံရျခင္းမွ လြတ္ထြက္သြားေသာ သေဘာပါေလသည္။ ဒုတိယတစ္မ်ိဳးမွာ
သမုတိသေဘာ အခ်ဳပ္အေႏွာင္မွ ကင္းလြတ္ျခင္းျဖစ္သည္။ လြတ္လပ္ျခင္းတြင္ လြတ္ျခင္းႏွင့္လပ္ျခင္း
သေဘာတရား ပါေလသည္။ လြတ္ျခင္းဟူသည့္္ လြတ္ကၽြတ္လြတ္ ေျမာက္ထြက္လာသည့္သေဘာ တရားျဖစ္၏။
လပ္ျခင္းဆိုသည္မွာ လစ္လပ္ျခင္းသေဘာ/ဟင္းလင္း ျဖစ္ျခင္းသေဘာ ျဖစ္ေလ၏။
လြတ္လပ္ျခင္းသည္ ေကာင္းေသာသေဘာ/ အမ်ားႀကိဳက္ႏွစ္သက္သည့္သေဘာ
ပါ၀င္ေလ သည္။ သို႔ေသာ္ လြတ္လပ္ျခင္းဟူေသာသေဘာသည္ သူ၏ကိုယ္ပိုင္ရပ္တည္ျခင္း မျဖစ္ေပၚႏိုင္ေပ။
မလြတ္လပ္ျခင္း ခ်ဳပ္ေႏွာင္ခံရျခင္းႏွင့္အျပန္အလွန္ ေထာက္မရျခင္းသေဘာ ရွိရေလသည္။ ထိုမလြတ္လပ္ေသာ
အခ်ဳပ္အခ်ယ္တို႔မွ ရုန္းထြက္လိုျခင္းႏွင့္ ရုန္းထြက္ႏိုင္ခဲ့ျခင္း ေအာင္ျမင္ပါမွ လြတ္လပ္ျခင္းကို
ရႏိုင္ေလသည္။
လြတ္လပ္ျခင္းသည္ ေကာင္းမြန္ေသာလူသားမ်ိဳးႏြယ္၏
ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္မ်ားတြင္ အဓိကအခန္း က႑မွ အလြန္အေရးႀကီးစြာပါ၀င္ေနေပသည္။ လြတ္လပ္မႈမရွိလွ်င္
ပြင့္လင္းေသာအေတြးအေခၚမ်ား မရရွိႏိုင္ေပ။ အေတြးေခၚမပြင့္လင္းပါက အတတ္ပညာမဆန္းသစ္ႏုိင္ေပ။
အတတ္ပညာမဆန္းသစ္ပါ က ဆန္းသစ္ေသာတီထြင္မႈမရရွိႏိုင္ေပ။ အေတြးအေခၚအားနည္းျခင္း၊ အတတ္ပညာနည္းပါးျခင္း၊
တီထြင္ဆန္းသစ္မႈမရွိျခင္းသည္ ေခတ္ေနာက္က်ျခင္းပင္ျဖစ္ေလသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ လြတ္လပ္ျခင္းမရွိသူတို႔သည္
အခ်ဳပ္အခ်ယ္မွ ရုန္းထြက္လိုၾကသည္။ သို႔ေသာ္ လြတ္လပ္ျခင္းသည္ ရုန္းထြက္ျခင္းကိစၥ ျပီးေျမာက္ေသာ္လည္း
တည္ျငိမ္ေသာအဆင့္သို႔ တိုက္ရိုက္ မေရာက္ႏိုင္ေသးေပ။ လြတ္လပ္ျခင္း၏ သေဘာသဘာ၀ကို ျပည့္စံုစြာ
ခံစားႏိုင္ရန္လည္း လိုအပ္ေပသည္။ ထိုသို႔ခံစားႏိုင္ရန္ တည္ျငိမ္ေအးခ်မ္းေသာလြတ္လပ္ျခင္း
အျဖစ္ျဖင့္စတင္တည္ ေဆာက္ရေပမည္။ တည္ေဆာက္သည့္အခါ တိက်ေသခ်ာ၍ မိမိအက်ိဳးႏွင့္ အမ်ားအက်ိဳးအား
အာမခံခ်က္ေပးႏိုင္ေသာ စည္းမ်ဉ္းစည္းကမ္းမ်ား ခ်မွတ္လိုက္နာႏိုင္စြမ္းရွိရေပ မည္။
အခ်ဳပ္အခ်ယ္ခံရစဥ္က စည္းမ်ဥ္းမ်ားသည္ တစ္ဖက္သက္အက်ိဳးစီးပြားအတြက္
ခ်မွတ္ထားခဲ့၍ ခ်ဳပ္ခ်ယ္ခံရသူတို႔သည္ က်ဴးလြန္ေဖာက္ဖ်က္သူဖက္ကသာ တည္ရွိခဲ့ေသာေၾကာင့္
ခ်မွတ္သူတို႔ဖက္ကအေနျဖင့္ မစဥ္းစားခဲ့ရေပ။ ထိုခ်မွတ္သူတို႔ရရွိခဲ့ေသာ (က်ဴးလြန္သူေၾကာင့္) တန္ျပန္အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈမ်ိဳး မခံစားခဲ့ရေပ။ လြတ္လပ္ေသာအခါတြင္မူ
မိမိတို႔ခ်မွတ္ေသာ စဥ္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းမ်ား၏ အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈအျပင္ တန္ျပန္သက္ေရာက္ေသာအက်ိဳးအားလည္း
ထိုခ်မွတ္သူႏွင့္ပါ၀င္သူအား လံုးခံစား၊ စံစားၾကရေပမည္။
ထို႔အျပင္ခ်မွတ္ေသာ လုပ္ေဆာင္လိုက္နာရန္
စည္းေဘာင္မ်ားသည္ သင့္တင့္မွ်တ၍ အံ၀င္ခြင္က်ျဖစ္ရန္လည္း အေရးႀကီးေပသည္။ သင့္တင့္၍မွ်တျခင္းမွ
ကင္းေ၀းလွ်င္ေသာ္လည္း ေကာင္း၊ အံ၀င္မႈလြဲေခ်ာ္လွ်င္ေသာ္လည္းေကာင္း တည္ျငိမ္မႈႏွင့္
ေအးခ်မ္းမႈ ဆိတ္သုဥ္းသြားႏိုင္ေလ သည္။ ထိုအခါလြတ္လပ္ျခင္းသည္ ေကာင္းက်ိဳးထက္ ဆိုးျပစ္ကိုသာေပးစြမ္းႏိုင္ျခင္းကဲ့သို႔
ျဖစ္သြားႏိုင္ ေလသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ စဥ္းေဘာင္မ်ားခ်မွတ္၊လိုက္နာ၊လုပ္ေဆာင္ရာတြင္ ကန္႔သတ္ခ်ဳပ္ခ်ယ္လိုျခင္း
အဓိကမဟုတ္ေစဘဲ ခ်မ္းသာေကာင္းက်ိဳးမ်ား အတတ္ႏိုင္ဆံုးေပးစြမ္းႏိုင္ေစလိုမႈကိုေရွးရႈ၍
ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ေစရန္အလြန္ အေရးႀကီးေပသည္။
ဤသေဘာတရားအရ ၾကည့္လွ်င္ လြတ္လပ္ျခင္းသည္
လူသားမ်ိဳးႏြယ္အားလံုးအတြက္ အထူးလိုအပ္လွေသာ္လည္း ခိုင္မာ၍အက်ိဳးမ်ားေစေသာ စည္းမ်ဥ္းစည္းေဘာင္မ်ား
အထူးလိုအပ္ သည္ဟု ယူဆမိေလသည္။